آخوند ملا حسن روشناوندی :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

آخوند ملا حسن روشناوندی

آخوند ملا حسن نیز فرزند آخوند ملا زین العابدین روشناوندی بوده که همانند دو برادر بزرگوار خود آیت الله حاج شیخ علی و آیت الله حاج شیخ مرتضی خراسانی مقدمات علوم دینی را نزد پدر بزرگوار خود در روستا فرا گرفتند آنگاه جهت ادامه تحصیل روانه مشهد مقدس شدند  و از محضر درس اساتید عظام حوزه های علمیه مشهد مقدس بهره مند شدند فوت پدر بزرگوارشان آخوند ملا زین العابدین روشناوندی و احساس مسئولیتی که در رابطه با ادامه راه پدر بزرگوارشان  که همان بیان احکام شرع مقدس اسلام و ارشاد مردم زادگاه خود بود همچنین رسیدگی به امور مذهبی و اجتماعی مردم این روستا که توصیه پدر بزرگوارشان روده باعث شد که ایشان به روستا برگشته و به راهنمایی و ارشاد اهالی و اقامه نماز جماعت بپردازند. نامبرده سال‌های مدیدی از عمر پر خیز و برکت خویش را بدون هیچ توقعی  و به طور گمنام در این روستا به ترویج و بیان احکام مقدس اسلام پرداخت.

ایشان هم در مسجد و هم در  منازل و روستاهای اطراف منبر می رفتند ولی هرگز پولی از برای منبر رفتن نمی گرفتند. با کوشش و تلاش و عرق جبین ساده و بی تکلف زندگی می نمود تنها منبع درآمد شان محصولی بود که از یک طاقه آب قنات روستا که بر اساس رویه و سنت سالیان  قبل و بعد روحانی محل بوده و به دست می آمد و امرار معاش می نمودند. سرانجام پس از سالیان زیادی خدمت به اهالی روستا دار فانی را وداع گفته و در صوفه ای که در مجاورت قبرستان  جلوی انبار نو (انبار حاجی کریم) وجود داشت دفن شدند. شایسته است به منظور تجلیل از این عالم وارسته آرامگاه ایشان مورد بازسازی قرار گیرد.


منبع: امامی، محمود، تاریخ و جغرافیای روشناوند گناباد، چاپ اول 1378، گناباد: انتشارات پشنگ


مطالب مرتبط: 


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۱
۱۴ دی ۱۳۹۷
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما