سنتهای کاشت زعفران گناباد جهانی شد :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

سنتهای کاشت زعفران گناباد جهانی شد

در  30 مرداد 1397 گزارشی از سوی خبرگزاری مهر منبی ثبت جهانی میراث زراعت زعفران با استفاده از آبیاری قنوات در گناباد  با عنوان "زراعت زعفران ثبت جهانی می شود" منتشر شد.

در این گزارش علیرضا حسین زاده در حاشیه افتتاح طرح های جهادکشاورزی به مناسبت هفته دولت مواردی چون بهره برداری بیش از ۱۰۰پروژه تا پایان سال 1397 که 44 پروژه آن در هفته دولت افتتاح خواهد شد و ... .

در انتها علیرضا حسین زاده با توضیحاتی درباره زعفران و تلاش برای ثبت زراعت آن به عنوان یک میراث در حوزه کشاورزی بیان کرد: کارهای ثبت طرح میراث زراعت زعفران با استفاده از آبیاری قنوات که مورد تایید قرار گرفت را انجام می دهیم و ۴ و ۵ مهر ماه میزبان نماینده فایو خواهیم بود.

و در 1 دیماه 1397 با انتشار گزارشی از سوی همین خبرگزاری مبنی بر ثبت این میراث با عنوان " نظام زراعت مبتی برقنات " به عنوان پنجاه و پنجمین میراث کشاورزی مهم جهان و سومین میراث کشاورزی جهانی از ایران در سازمان فائو به ثبت رسید. بنابر اعلام فائو  این ثبت با پایلوت روستای سنو شهرستان گناباد استان خراسان رضوی صورت گرفت.

لازم به ذکر است ثبت میراث های کشاورزی مهم جهانی (GIAHS) ابتکار عمل سازمان فائو می باشد که از سال ۲۰۰۲ آغاز گردیده است. هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.

از میان هزاران درخواست واصله از کشورهای مختلف، پیش از این فقط پنجاه و چهار درخواست در کل جهان موفق به عبور از فرآیند سخت گیرانه نظام ثبت فائو گردیده بودند که از کشورمان «نظام کشاورزی مبتنی بر قنات در کاشان» در سال ۱۳۹۳ و «نظام تولید انگور ملایر» در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین و دومین میراث کشاورزی مهم جهانی از کشورمان نیز در میان این فهرست قرار دارند.

متن کامل خبر در خبرگزاری مهر


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۱
۵ دی ۱۳۹۷
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما