آیت الله حاج شیخ محمد مهدوی :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

آیت الله حاج شیخ محمد مهدوی

عالم جلیل و فاضل نبیل وحید الدهر  آیت الله حاج شیخ محمد مهدوی فرزند آیت الله حاج شیخ مرتضی روشناوندی و نوه  ملا زین العابدین روشناوندی است. که در مشهد مقدس به دنیا آمده دروس حوزوی و علوم دینی را در محضر پدر بزرگوار خود و آیات عظام  سرابی، آقا بزرگ تهرانی، حاج شیخ حسن برنسی و.. فرا گرفت و مدارج علمی و فقهی را پشت سر گذاشته و به درجه اجتهاد رسیدند. سالیان  بسیار زیادی را در حوزه های علمیه مشهد به تدریس و تحقیق اشتغال داشتند.

این عارف گرانقدر در اخلاق و انقطاع از دنیا و خوش خلقی و تواضع و  بشاشت و زهد و ورع وحید عصر بودند. ایشان به زادگاه پدری خود روشناوند علاقه زیادی داشتند. ده ها سال از عمر پر برکت خود را در رابطه با حقیقت و ماهیت نماز و لزوم فهم و قصد معنا در آن مصروف داشتند.

در سال ۱۳۷۰ هجری قمری کتاب مفتاح الفلاح را در زمینه گفتار های نماز و دعا و ذکر و لزوم فهم و قصد معنا در آنها به رشته تحریر درآورده و به چاپ رساندند. پس از مدتی ترجمه آن به نام کلید رستگاری منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفت. در سال ۱۳۷۵ هجری قمری کتاب الهادی درباره حقیقت و ماهیت نماز و لزوم فهم و قصد معنا در اقوال  آن به چاپ رسید و در دسترس بسیاری از فضلا و مراجع قرار گرفت در سال ۱۳۹۴ هجری قمری کتاب کشف الحجاب عن وجه فاتحه الکتاب را در ۲۵ فصل که تمام آنها در زمینه فرق سوره مبارکه فاتحه با واقعی قرآن بوده و به بحث پیرامون لزوم سهم و قصد معنا در این سوره و بقیه گفتار های نماز می باشد را به چاپ رساندند. در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی کتاب المنیر را به اتمام رسانده به سوره مبارکه فاتحه با باقی سور قرآن مجید مطرح و و لزوم قصد معنا در گفتارهای آن تاکید گردیده است. از دیگر آثار ایشان دو کتاب1. ادب السان (برنامه زبان) و 2. دخل و خرج در رابطه با چگونگی مال و نحوه خرج آن می باشد.

علاوه بر اینها دو کتاب دیگر به نام های الدروس و تنبیهات  از ایشان به اتمام رسیده بود ولی متاسفانه در زمان حیات ایشان مجال چاپ نیافت قرار بود که دو کتاب مذکور که در زمینه فقه به رشته تحریر در آمده  با هم تلفیق و به نام شمس الشموس فی تکمیل النفوس به چاپ برسد که دعوت حق را لبیک گفتند. چاپ این کتاب در حال حاضر در دست اقدام می باشد. این عالم وارسته در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی در مشهد مقدس دار فانی را وداع گفته از سوی مردم و علمای مشهد به طرز بسیار باشکوهی تشییع و در صحن آزادی محرم مطهر رضوی (ع)  دفن شدند


منبع: امامی، محمود، تاریخ و جغرافیای روشناوند گناباد، چاپ اول 1388 شمسی، خراسان رضوی: نشر پشنگ


مطالب مرتبط:


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۱
۱۶ دی ۱۳۹۷
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما