میرزا شفیع منجم باشی گنابادی :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

میرزا شفیع منجم باشی گنابادی

میرزا شفیع از مشاهیر و ستاره شناسان معروف ایرانی که فرزند دوم ملا مظفر منجم گنابادی بود. وی پس از نابینایی برادر و کناره گیریش از دربار به سمت منجم باشی منصوب گردید و تا زمان شاه عباس دوم در این سمت به شاه خدمت می کرد. شاردن در سیاحتنامه خود می نویسد : ((در زمان من میرزا شفیع منجم باشی است که پیر مردی بسیار متین و موقر و دانشمند باشد،  و برادر بزرگ است که نیز کور شد بسیار دانا بود و فرزندش نیز معلم باشی می باشد)).

خدمتکاران و درباریانی که به شاه عباس دوم خدمت می کردند نسبت به تخصص، درجه و ملاحضات شاه حقوق متفاوتی داشتند که شاردن در سفرنامه خود در این مورد نوشته است. وی سمت منجم باشی را یکی از مقام های مهم دانسته و حقوق میرزا شفیع منجم باشی منجم ارشد دربار شاه عباس دوم را صد هزار لیور بیان کرده است. با توجه به اینکه شاردن در سفرنامه خود هر 400 لیور را برابر با 9 تومان دانسته مواجب سلیانه میرزا شفیع برابر است با 2250 تومان است. از مقایسه دستمزد وی با وزیران دربار که سالیانه 823 تومان مواجب داشتند می توان به اهمیت این منجم بزرگ پی برد. گفتنی است که منجمین در قبال پیشنهادات و پیشگویی های خود مژدگانی و هدایایی نیز می گرفتند که جدا از مواجب سالیانه آنها بود.

در شهر اصفهان کاخ های زیادی منصوب به شاهان صفوی و درباریان آنها ساخته شد که برخی از آنها هنوز پا برجاست و یا تغییر کاربری داده است. از این میان می توان به کاخی منصوب به میرزا شفیع منجم باشی اشاره کرد که شاردن در سفرنامه  خود آن را کاخی در پشت مسجد شاه معرفی کرده است.


 منابع:


مطالب مرتبط:


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۱
۱ آذر ۱۳۹۷
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما