محمد تقی منجم گنابادی :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

محمد تقی منجم گنابادی

از دیگر مشاهیر و ستاره شناسان گنابادی محمد تقی منجم فرزند ملا مظفر منجم است که از منجمین دربار شاه عباس کبیر بوده  و طبق آنچه در پایان کتاب تاریخ عالم آرای عباسی ذکر شده، شاه عباس در موارد مهمی از وی مشاوره و کمک می گرفت که از آن جمله می توان به انتخاب شاهزاده سام میرزا به عنوان ولیعهد، پیشبینی ناکامی احمد پاشا در محاصره قلعه بغداد اشاره کرد.

وی که در زمان شاه صفی و عباس دوم نیز حیات داشت، روزی وی در هنگام مجازات چند تن از اعیان و اشراف در جمع ناظرین حضور داشت و به دلیل اینکه طاقت دیدن مجازات آنها با شمیر را نداشت گاهی چشمان خود را می بست، شاه صفی که متوجه وی شد بسیار ناراحت شده و دستور داد چشمانش را در بیاورند و این دستور انجام شد. و پس از وی که دیگر توانیایی یا صلاحیت خود را از دست داده بود برادرش میرزا شفیع به مقام منجم باشی رسید.

شاه عباس دوم پس از به سلطنت رسیدن محمدتقی منجم را مورد لطف خود قرار داد و مستمری مناسب برای او تعیین کرد و استانداری ایالتی را به پسر وی اعطا کرد.


منابع:


مطالب مرتبط:


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۱
۳۰ آبان ۱۳۹۷
۰
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما