ایام محرم در روستای روشناوند :: گنابادگردی

گنابادگردی

وبسایتی جهت معرفی تاریخ، فرهنگ، مشاهیر، جاذبه های گردشگری،صنایع دستی و اخبار گردشگری شهرستان گناباد.

محل تبلیغات شما

ایام محرم در روستای روشناوند

با فرا رسیدن محرم در روستای روشناوند دهستان پسکلوت در گناباد مرد و زن، کوچک و بزرگ سیاه پوش شده و پرچم ها و علم های حزن  و اندوه در مساجد و حسینیه امام رضا علیه السلام روستا روشناوند  برپا می گردد. از همان شب اول در مساجد و حسینیه امام رضا علیه السلام مجالس روضه خوانی و عزاداری برپا می شود.

از روز سوم بعد از ظهر ها و شب ها هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی بیرون آمده از مکان هایی که محل تجمع آنها بوده در دو ستون منظم، مرتب با یک زنجیر و با حالتی محزون، همراه با طبل و سنج، بلندگو و ... به طرف حسینیه امام رضا علیه السلام شروع به زنجیر زدن می‌نمایند.

پس از رسیدن هیئت های مذهبی که سه  هیئت بزرگ منسجم به نام های هیئت ابوالفضلی علیه السلام، هیئت انصارالحسین علیه السلام و هیئت علی اصغر علیه السلام میباشند.

نوحه خوانی هایی از هر سه هیئت حضار و  عزاداران را مستفیض نموده مجلس 1.5 ساعت طول می کشد  بعد از آن مراسم سینه زنی که بصورت دوار و از رسومات اختصاصی مردمان این روستا می باشد انجام می گیرد که بسیار باشکوه و دیدنی است این مراسم به حسین (ع)، حسن (ع) زدن معروف است، پس از این مراسم جلسه و از و سخنرانی در محل حسینیه به وسیله روحانی محل انجام می گیرد.

صبح روز هشتم هیئت های زنجیر زنی جهت عرض تسلیت و اظهار ارادت به ساحت مقدس امامزاده سید محمد عابد علیه السلام قوانین شهر مقدس کاخک شده در آنجا به صورت متحد و هماهنگ به عزاداری می پردازند روز نهم یا تاسوعا هیئت های عزاداری از صبح شروع به زنجیر زدن نموده جهت عرض تسلیت و همدردی به خانواده هایی که در طول سال عزیزی را از دست داده رفته آنگاه بر سر مزار شهدا حاضر گشته پس از ادای احترام و قرائت فاتحه با شهدا در پیمودن راه آنها پیمان بسته از آنجا روانه قبورستان  پاین ده شده و در آنجا پس از ساعتی عزاداری و گوش دادن به سخنان یکی از روحانیون مجلس خاتمه می یابد.

عاشورای حسینی

در این روز روشناوند غرق ماتم و عزا ست، روشناوند ای های مقیم تمام شهرهای میهن اسلامی به اضافه تعداد زیادی مهمان از شهرها روستاهای مجاور جهت شرکت در مراسم شبیه خوانی به روشناوند می‌آیند.  آماری که به وسیله خیرین که در ظهر عاشورا جهت تهیه ناهار اقدام می کنند ارائه می‌شود نشان می‌دهد که در این روز آمار عزاداران به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

جمعیت  انبوه و باشکوه در مسیر حرکت به میدان شبیه که معمولا کنار مزار شهدا می باشد با هیئت های زنجیر زنی از محلی که از روز قبل نخل  به طرز با شکوهی آماده شده حرکت می کنند. تعداد زیادی از جوانان نخل را بر دستان خود گرفته و با حرکت های هما هنگ و منظم آن را در جلوی جمعیت حرکت داده پشت سر نخل افرادی که در شبیه نقش دارند سوار بر اسب و شتر دیده می شوند به اضافه ی شیر که بر روی تختی در بالای دستان جوانان قرار دارد.

نوجوانانی که در نقش لشکر دین بوده و هیئت های زنجیر زنی در ادامه آنها حرکت می کنند. پس از رسیدن به میدان قتلگاه مردم گرداگرد میدان روی فرش ها به صورت منظم نشسته چادرهایی جهت پذیرایی و دادن چایی،  آب و شربت به وسیله افراد خیر برپا می شود.

آنگاه مراسم شبیه خوانی شروع شده این مراسم که بسیار حاضر انگیز و باشکوه بوده تا غروب عاشورا ادامه دارد. هنگام ظهر ابتدا نماز جماعت به طرز باشکوهی در همان محل انجام می گیرد سپس از کلیه گذار و عزاداران با نهار پذیرایی می گردد. مراسم شبیه در هنگام غروب با آتش زدن خیمه های لشکریان اباعبدالله الحسین (ع)  که بسیار غم انگیز بوده پایان می پذیرد. مراسم عزاداری تا چند روز پس از عاشورا ادامه یافته و در تمام این ایام از اول محرم تا سیزدهم، چهاردهم محرم افراد خیر و نیکوکار و علاقه مند به اباعبدالله الحسین (ع) کلیه اهالی را جهت صبحانه و شام در حسینیه امام رضا (ع) دعوت می نمایند.

عزا داری در دیگر ایام

همه ساله در ایام چهلم  حسینی (ع) و سالروز رحلت رسول اکرم (ص)  و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت آقا علی ابن موسی الرضا (ع)  هیئت های مذهبی روستا جهت عرض تسلیت و زیارت آقا امام رضا (ع) روانه مشهد مقدس شده در آنجا به عزاداری می پردازند.


منبع:  امامی، محمود، تاریخ و جغرافیای روشناوند گناباد، چاپ اول 1388 شمسی، خراسان رضوی: نشر پشنگ


مطالب مرتبط:


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


علی ۲۹ ارديبهشت ۹۸، ۲۲:۱۲
من هر سال میام روشناوند
انشالا امسال هم قسمت بشه محرم رو در روشناوند باشیم
۱
۲۹ بهمن ۱۳۹۷
۱
مسلم ذوقی بیلندی

محل تبلیغات شما